Å komme i gang med kunstig intelligens må ikke være komplisert. Les hvordan dere kan jobbe litt smartere med KI – uten å gjøre en masse dyre investeringer.
Ønsker du å utnytte det fulle potensialet som ligger i kunstig intelligens (KI)? Da krever det en del ressurser, organisering, kompetanse og tekniske forutsetninger. Det ligger en del jobb bak å bli en «KI-drevet» virksomhet.
Men hvis du ønsker å utforske, eksperimentere og ta noen enkle KI-grep, finnes det en rekke kunstig intelligente verktøy som er enkle å komme i gang med.
– Kall det gjerne «å høste lavthengende KI-frukter», sier Morten Forfang, fagdirektør i Computas. Han har en doktorgrad i kunstig intelligens og lang erfaring på området.
Det kan være små, smarte «hacks» og funksjoner som ligger gjemt i programmer dere allerede bruker. Eller det kan være snakk om integrasjoner som gjør fagsystemet deres litt mer effektivt.
Visste du for eksempel at analyseverktøyet Power BI har en egen knapp som heter AI-transformeringer? Eller at du får tilgang til et kraftig tale-til-tekst-verktøy om du logger på Word i nettleseren?
Snart kan dessuten Copiloter hjelpe deg med å lage powerpointer, utvikle apper, generere rapporter og skrive møtereferater.
Trenger ikke snu opp ned på forretningsmodellen
Forfang forteller at slike lavterskelverktøy kan gi bedriften effektiviseringsgevinster, frigjøre tid og gjøre bestemte arbeidsoppgaver litt enklere.
Det – uten at dere nødvendigvis trenger å snu opp ned på forretningsmodellen, kjøpe masse dyr teknologi eller hyre inn utviklere for å skreddersy løsninger.
– Dette revolusjonerer kanskje ikke virksomheten, men finner dere et område hvor dere kan gjøre en oppgave litt raskere, så får noen en enklere arbeidshverdag, poengterer Forfang.
Har du lyst til å teste ut noen lavterskelprogrammer med kunstig intelligente funksjoner? Her har vi i Digital Norway samlet 6 enkle tips som kan hjelpe din bedrift å høste lavthengende KI-frukter.
1. Rapporter og presentasjoner
Her er tre verktøy som gjør det lettere for deg å lage rapporter og presentasjoner:
- Power BI: Et populært dataanalyseverktøy med både avanserte og enkle KI-funksjoner. Under menyen «AI-transformasjon» har du tilgang til tekstanalyse, bildegjenkjenning og en kobling til Azure sine maskinlæringsmodeller.
Slik kan du enkelt skanne tekstfiler, kvitteringer, skjermbilder – i tillegg til tradisjonelle regneark – for å identifisere mønstre det er vanskelig for mennesker å oppdage. - Copiloter: Når de lanseres for fullt, vil det bli enda enklere å bruke Power BI og andre Microsoft-applikasjoner til å automatisere rapporter og presentasjoner.
- Tableau: KI-funksjonen ask data fra datavisualiseringsprogrammet Tableau lar deg stille spørsmål om sammenhenger og egenskaper i dataene dine.
Husk at du får mest nytte av disse verktøyene om du har god datakvalitet, en plan for hva dere skal bruke dataene til og en kultur for å sette datadrevne beslutninger i system.
2. Bruk timene dine effektivt med en «KI-assistent»
Det finnes flere ulike programmer og verktøy som kan konfigureres med kalenderen din, og hjelpe deg med gjøremål, oppgavestyring og administrering av tid. Flere av disse tar i bruk kunstig intelligens.
- To do: Microsoft sitt produktivitetsverktøy har en KI-funksjon som heter «foreslåtte oppgaver». To do identifiserer oppgaver som ser viktige ut basert på nøkkelord og frister.
- Reclaim: Programmet bruker maskinlæring for å måle timer du bruker på møter, e-post, prokrastinering, overtid, lunsj – og hjelper deg å prioritere tiden din bedre. Dette er en integrasjon som kan kobles til Google Calendar, Asana og mer.
3. Samhandling og organisering
- DailyBot: En chatbot drevet av GPT-4 som kan kobles til Slack, Teams, Discord og mer. Boten sjekker regelmessig inn med teamet, tar initiativ til «virtuelle kaffemøter» med relevante samtaletema, kaller inn og styrer standup-møter, og automatiserer statusrapportering.
- Viva Insights: Gir ledere mulighet til å holde oversikt over prosjekter med flere medlemmer, og kan brukes for bedre samhandling i større gruppeoppgaver.
- Power-Ups i Trello: Selv om mange av Trellos integrasjoner ikke nødvendigvis bruker KI, finnes det en rekke applikasjoner som, ved hjelp av maskinlæringsalgoritmer, kan forbedre samhandling og produktivitet i teamet.
- Reclaim: Denne integrasjonen kan også knyttes til samhandlingsverktøy som Slack, Teams, Asana og Trello for å holde oversikt over produktivitetsmål i ulike team.
4. For deg som skriver referater og transkriberer
Å transkribere intervjuer, møtenotater eller referater manuelt kan være tidkrevende. Heldigvis finnes det mange hjelpemidler som kan gjøre det enklere.
- Word: Åpner du Word i nettleseren, finnes det en transkriberingsfunksjon skjult under knappen «dikter». Last opp lydfiler, og få tekst tilbake, rett i tekstdokumentet.
- Jojo: VG sitt transkriberingsverktøy er åpent og tilgjengelig for alle. Jojo er bygget på den generative talegjenkjenningsmodellen Whipser fra Open AI.
5. Enkel «KI-boost» i forretningssystemer
- Sales Insights i Dynamics lar deg hente ut verdifulle salgsinnsikter. Ved å kombinere dette med Power Apps, kan du automatisere prosesser og opprette tilpassede arbeidsflyter.
- Shopify tilbyr flere KI-chatboter som kan tilpasses for dine forretningsbehov. Disse kan også anbefale produkter automatisk basert på kjøpshistorikk.
- Quick Insights i Power BI gir deg en dypere innsikt i dine data, uten alt for mye forhåndskunnskaper.
6. Kreative generative verktøy
Generative verktøy som ChatGPT kan bistå til alt fra å være en tekstassistent og motvirke skrivesperre, til planlegging, prosjektgjennomføring, og som din personlige kodeekspert.
Copiloter, som vi har nevnt tidligere, kan snart støtte deg i alle slags administrative oppgaver. Mater du Midjourney og DALL-E med beskrivelser og instruksjoner, får du bilder og illustrasjoner tilbake – mens Tableau kan brukes til å generere nye og spennende visuelle fremstillinger av data.